teisipäev, jaanuar 26, 2010

Paberimajandusest

Noh, panen märksõnadega üht-teist siis siia ka kirja.
Et Hollandi riigi silmis inimväärseks saada, on inimesel tarvis sofi-numbrit (nüüdseks BSN - burger service nummer), pangakontot ja tervisekindlustust tarvis. Üldiselt, et üht või teist saada, on hea, kui Sul on olemas sissekirjutus.
Kõik need eelnevad on kuidagi omavahel seotud ja miskis olukorras võib nokk-kinni-saba-lahti-tunne tekkida.
Tuleb tunnistada, et sissekirjutust pole mul siiani. Seda põhjusel, et korter, kus praegu elame on ainult ühele inimesele mõeldud ja no nii ongi. Et asja parandada, on meil hetkel käsil suurema korteri otsimine. Lisaks sissekirjutamise vajadusele ei mahu ka me kola praegusesse pisikesse stuudiosse lihtsalt ära. Ja pealegi, on mul vaja varsti juhiluba värskema vastu vahetada (kuskilt ARK-i lehelt lugesin, et kui resideerud väljamaal, siis tuleb ka luba seal riigis vahetada). Eks kui ma selle vahetamiseni jõuan, annan teada, kuidas läks.
Niisiis. Sofi-number. Seda saab sissekirjutuse olemasolul kohalikust omavalitsusest (City Hall'st või taolisest). Teadjamad teavad rääkida, et sedapidi võib minna minimaalselt numbri saamiseks 2 nädalat. Kuna ma seda teed pidi minna ei saanud, siis helistasin mina hoopis Maksuametisse ja panin endale lähimas offices aja kirja. Muide, Maksuamet räägib ainult ja ainult siis Sinuga inglise keeles, kui soovid sofi-numbrit saada, muul juhul võid ainult hollandi keelt hablada. Muidugi on telefoni teel ka muhe ennast nendest hollandi keelsetest instruktsioonidest läbi närida. Ma helistasin kolm korda, enne, kui kuskil sõna sofi-nummer tuvastasin. Numbri saamine läks aga suht libedalt. Ühel esmaspäevasel päeval panin aja (hoia pass ja oma andmed käepärast, igasugu küsimusi küsitakse, sh ka Hollandis olevat aadressi. Mulle oli eelnevalt öeldud, et elan sõbra juures pole hea vastus ja nii ma laulsin ühe suvalise Amsterdamis asuva hosteli aadressi neile ette). Peale ca 15-minutilist kõnet sain appointmenti endale sama nädala reedeks. Koha peal läks asi ladusalt, täitsin vormi (vormis jätsin Hollandi aadressi tühjaks, sest ma ei mäletanud seda hosteli aadressi peast ja ütlesin, et telefonis ju küsiti ja ma ei hakanud seda üles kirjutama), näitasin passi, ootasin seejärel ca 10 minutit ja sain tähtsa paberi koos oma numbriga kätte.
Järgmiseks seadsin oma sammud panka. Kui Sa just Amsterdamis ei resideeru, siis on Sul kohalikku pangakontot ja -kaarti hädasti vaja. Seda põhjusel, et toidupoes ja nii mõneski pubis pole VISA ega MASTERCARD-st mitte muhvigi kasu. Kõlbab kas sularaha või PIN (kohalik kaart). Pangakonto avamiseks piisas kui lehvitasin oma passi ja Maksuametist saadud tähtsa paberiga. Hää oleks ka omada ka sissekirjutust, aga mis Sa hädaga teed eksole. Postiaadressiks sai siiski ka kohaliku panna, nii et kirjavahetust ja pangakaarti Eestisse siiski ei saadeta. Jah, pangakaart saadetakse siin postiga koju. Peale kättesaamist tuleb seda küll uuesti pangakontorisse aktiveerima minna. Selle käigus saad valida endale sobiva pin-koodi ja egas muud polegi. Samamoodi saadeti postiteel koju ka identifikaator internetipanga tarvis.
Siis oli paberimajanduse poole pealt mul tükk tühja maad, sest Eestis kehtis mul Haigekassa kindlustus ning mul on ka aastane reisikindlustus, nii et selle pärast ma muret ei tundnud. Muret tundma tuleb hakata siis, kui tööle lähed. See tähendab, et kohalik tervisekindlustus tuleb endale teha kolme kuu jooksul alates tööle asumise päevast. Ja kindlustus tuleb teha algusega tööleasumise päevast, ükskõik kui kaua aega seda hiljem teed. Samamoodi tuleb ka maksta algusest peale. Olen kuulnud jutte, et kui nii mitte teha, võib siin alates 600 eurost trahvi saada. Niisiis, valisin ma netist ühe (soodsaima) kindlustuse välja. Uurisin, kas see katab mõningad minu jaoks olulised vajadused (igasugune optika ja hambaravi on ükskõik mis kindlustuses lisatasu eest), täitsin formulaari (hollandi keeles) ning jäin vastust ootama. Edasi on kaks varianti: kui Sul on sissekirjutus, siis ilmselt tuleb Sulle teade, et kõik on korras ja me hakkame Sind nüüd kindlustama. Sissekirjutuse puudumisel saadetakse Sulle kiri, et me ikka ei leidnud Su andmeid näidatud omavalitsusest ja kindlustada saame teid juhul, kui teil on töökoht. Kenasti paluti saata koopia oma passist ja töölepingust. Umbes nädal pärast soovitud dokumentide saatmist saabus mulle koju jälle teade, et ma olen nüüd kindlustatud ja palju õnne! Tasub veel teada, et kindlustuse tasumine sõltub siin tööandjaist, on variant, et tööandja maksab kõik Su eest kinni või teeb seda osaliselt või üldse mitte. Igal juhul on igas kindlustuses ka nö omavastutus, mis kõigub 150-160 euro vahel aastas. Selle ulatuses tuleb arved ise tasuda, st kui lähed arsti juurde, siis tollel hetkel miskit maksma ei pea, aga hiljem saad kindlustuse kaudu arve. Minu kindlustus maksab 83 eurot kuus. On ka nt 100 euroseid variante olemas. Ahjaa, kindlustuse tegemiseks on ka vajalik kohalik pangakonto olemasolu, kust Sul igakuiselt pappi maha võtma hakatakse.
Dokumendid on üldse siin kõik hollandi keeles ja nendest aru saamine on kah selline paras ettevõtmine. Kui inglise keelt jagad, siis on isegi Google-translator täitsa hea abivahend. Hollandi-Eesti-Hollandi sõnaraamatut muideks ei eksisteeri.

1 kommentaar:

CV ütles ...

Ma muigan siin nüüd. Just praegu lõpetasin Kela (Soome Haigekassa) paberite määrimise. Eks paistab, mis saab seekord. Kes meist ei armastaks tööjõu vaba liikumist ja bürokraatiat*! Hurraaa!

* Tegelikult on ainus probleem sotsiaalkindlustuse ühtlustamises üle Euroopa Liidu. Just hakkas uus regulatsioon taas kehtima, aga pikk tee veel minna. Muu kõik on ainult registreerimise vaev.